Eerlijk is eerlijk. Toch, Test-Aankoop?

Altijd grappig om te zien dat een organisatie die immer op de barricade staat voor consumentenrechten, het zelf niet zo nauw neemt met de bescherming van diezelfde consument.

Op de nieuwe site eerlijkiseerlijk.be vertelt Test-Aankoop je graag hoe en op welke manier smartphonefabrikanten je ‘bedriegen’. Je moet alleen even je e-mailadres invullen en een verplicht vinkje zetten bij de aanvaarding van “het privacybeleid”.

Pas wie doorklikt op dat privacybeleid, zal zien dat zijn persoonsgegevens meteen gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Behalve als hij daar nog eens op een vinkje klikt om zich daar tegen te verzetten.

Zou de Privacycommissie dit bedoelen met rechtstreekse, vrije en specifieke toestemming?

Er is niets mis met het verzamelen van e-mailadressen via marketingacties. In tegendeel. Maar wees er dan wel gewoon – o, de ironie – eerlijk over. Vraag meteen duidelijke, ondubbelzinnige toestemming en verstop die niet achter een pop-up met voorwaarden die niemand leest. Dat getuigt van slechte smaak. Zeker bij een organisatie die consumenten beschermt.

Eerlijk is eerlijk? Begin bij jezelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *