Facebook ging de journalistiek nooit redden. Het is goed dat ze dat nu zelf toegeven

Ik zie opeens weer foto’s en statusupdates opduiken op Facebook van mensen die ik in jaren niet meer heb gezien. En ik haat het.

Artikels en video’s van Wired, The Verge, The Guardian, De Morgen, VRT Nieuws, De Tijd: ik zag ze graag overvloedig voorbijkomen in mijn nieuwsoverzicht. Soms om me eens goed te ergeren, dan weer omdat het oprecht interessant was. Maar dat is nu gedaan.

Facebook heeft besloten dat die artikels voortaan vooral interessant zijn als een vriend die om een welbepaalde reden deelt. En eigenlijk is dat vreselijk. Je mag niet altijd verwachten dat een ‘vriend’ wakker ligt van de problemen die jij belangrijk vindt.

Mark Zuckerberg weet zelf ook wel dat uitgevers veel interessantere inhoud maken dan gebruikers. Maar als Facebook jou te veel van die inhoud voorschotelt, schiet het zichzelf in de voet. Gebruikers weten dat ze daar niet tegenop kunnen. Als jij die belachelijke vakantiefoto’s van je vrienden weer prominent ziet opduiken op Facebook, voel je zelf ook weer de nood om dingen over je eigen leven te gaan delen. Want die zijn natuurlijk veel interessanter.

Neen, Facebook zal nooit de redder van de journalistiek zijn. Je vrienden stonden – tegen beter weten in – al altijd centraal. Het is goed dat ze dat nu toegeven, zodat de media weten waar ze staan. Wie niet verder dan Facebook heeft gekeken om zijn publiek (beter) te bereiken, zit nu met een probleem.

De homepage is niet dood. Media die stellen dat de homepage wel dood is, moeten zich dringend de vraag stellen: hoe relevant zijn wij nog? Wat brengen wij dat anderen niet kunnen brengen? Want lezers die je homepage niet bezoeken, zijn ook lezers die nooit je apps zullen downloaden en je content niet zullen delen. En dan ben je na één verandering in het algoritme van Facebook opeens irrelevant geworden.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *