Oh Oh Imago

De Vlaamse Oh Oh Cherso zal het scherm niet halen. “Het past niet bij het imago van 2BE”, klinkt het in een van hun droogste persmededelingen ooit. Maar welk imago dan?

Dat van ‘oh oh, we zien dat een Nederlandse realityserie bij ons scoort op YouTube, we zullen het maar snel aankopen’? Dat van ‘oh oh, zou het niet leuk zijn om daar een eigen versie van te maken en iedereen te teasen’? Dat van ‘oh oh, dat programma is wel heel vulgair, we zullen het als reclamevoer gebruiken tijdens de zomermaanden’? Dat van ‘oh oh, de meesten hebben nu toch geschreven dat we het programma afvoeren, dan kunnen we het evengoed doen’?

2BE heeft géén imago. Op dit moment loopt amper een programma dat daar exclusief te zien is en dat de zender typeert of definieert.

Geen flauw idee wie ze willen bereiken. Vtm-kijkers die op 2BE willen zien welk humorprogramma een jaar later op hun scherm zal komen? Jongeren die de populaire Amerikaanse series waar ze zo graag mee uitpakken al lang gedownload hebben?

Oh Oh Cherso was dé gelegenheid om jongeren (of wie ze ook willen bereiken) nog eens te laten kennismaken met 2BE. Oké, het is ordinaire uitlachttelevisie, maar daar lok je tenminste kijkers mee (vraag maar aan het saaie vervolgseizoen van Exotische Liefde, geen goed plan). En is dat niet de bedoeling van commerciële televisie? Uitgerekend jongeren liggen echt niét wakker van een eventueel ethisch debat rond uitlachtelevisie.

“Past niet bij het imago van 2BE”? Past wel bij het imago van 2BE: Badass, waarbij elke maandag om 23.30 uur (± het uitzenduur van Modern Family) Playboy-kutjes te zien zijn die zich naakt aan gevaarlijke stunts wagen. En verder ook het Nederlandse ‘Wegmisbruikers’ in de vooravond, waarbij men zelfs de moeite neemt om ons, Vlamingen, de preventiecampagnes van de Nederlandse verkeersveiligheid uit te leggen. Eeuwige dankbaarheid.

Ik denk niet dat een programma als Oh Oh Cherso een deuk kan geven aan het imago van 2BE. Zeker niet bij een zender die in zo’n grote identiteitscrisis zit, maar dat blijkbaar zelf nog niet weet of durft toegeven.

Het programma ligt klaar op de plank. Zend het uit. Als de nieuwe VMMa-bonzen in de toekomst grootse plannen hebben met een moreel correct 2BE, moeten ze daar maar in het najaar werk van maken. Ik wens ze ontzettend veel concurrentieplezier met De Vijver. De tijd om je als zender te onderscheiden is nú.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *