De ongelofelijk foute obsessie van Mark Zuckerberg

Voor Mark Zuckerberg is het nooit genoeg. De Facebook-baas probeerde ooit Snapchat te kopen, een pijnlijke affaire. Hij voelde zich persoonlijk afgewezen toen hij het deksel op de neus kreeg. Sindsdien is hij geobsedeerd door verhalen die na 24 uur verdwijnen. Die obsessie leidde onlangs tot een eerste succes.

Instagram, de app die hij in 2012 strategisch kocht voor een prikje, kopieerde alles wat de verhalenfunctie van Snapchat zo leuk maakt. Nu maken mensen massaal verhalen voor Instagram en wordt Snapchat voornamelijk gebruikt door een aantal tieners en Tanja Dexters.

Nu Instagram Stories een succes blijkt, nam Zuckerberg het vreselijke besluit om diezelfde functionaliteit ook naar Messenger, WhatsApp en de mobiele Facebook-app te kopiëren. Vier apps van Facebook bieden nu dezelfde functie aan en beginnen er als klonen van elkaar uit te zien. Een ongelofelijk foute keuze.

Ik begrijp het wel. Nu mensen zich steeds meer bewust worden van de nadelen van foto’s die eeuwig op het internet blijven, worden steeds minder babyfoto’s en dronken momenten op Facebook gedeeld. Zuckerberg gokt dat er met die verhalen een tweede soort nieuwsoverzicht kan ontstaan. Eentje waarop mensen wel ongegeneerd foto’s en video’s van ongepaste momenten delen.

Alleen zijn Stories op Facebook een ongelofelijke dooie boel. Geen van mijn 482 ‘vrienden’ doet eraan mee. Terecht. Het biedt geen meerwaarde, de gemiddelde Facebook-gebruiker begrijpt niet hoe het werkt en zit er vooral niet op te wachten. En net wanneer je dacht dat het niet gênanter kon, komt Facebook met een ander triest hoogtepunt.

Om de indruk te wekken dat Facebook Stories toch geen flop zijn, toont Facebook nu ook vervaagde profielfoto’s van vrienden die geen verhalen hebben geplaatst en dat hopelijk ook nooit zullen doen. Als je op die foto’s klikt, krijg je de boodschap dat “Ben kortgeleden niets aan zijn verslag heeft toegevoegd.” Alles is beter dan een wit, leeg vlak, maar dit is gewoon zielig.

Het maakt Facebook schijnbaar niet uit dat functies in zijn apps volledig inwisselbaar worden. Instagram heeft een gemeenschap van nogal creatieve gebruikers die zich verenigen rond foto’s en video. Daar houden Instagram Stories nog steek. Maar het laatste waar mensen op zitten te wachten zijn vier verschillende versies van Facebook.

In zijn soms ridicule strijd om de concurrentie voor te blijven, is Facebook uit het oog verloren wat bepaalde apps zo sterk maakte. Ga de eenvoud van messenger.com maar eens vergelijken met hoe de ingewikkelde Messenger-app op uw telefoon er nu uitziet. Als WhatsApp dezelfde weg opgaat, is dat vooral héél slecht nieuws voor gebruikers.

Ik heb nieuws voor Mark Zuckerberg. Ik kan niet overál delen hoe mijn dag eruitziet en – belangrijker – ik wil het ook niet. Ik deed het eerst in beperkte mate op Snapchat, nu in grotere mate op Instagram. Maar ik ga het niet doen in Messenger en al helemaal niet op Facebook of WhatsApp.

Dus, Mark Zuckerberg, rot eens op met die onbegrijpelijke obsessie om overal verhalen te integreren en wees blij dat het in een van je apps tenminste wél gelukt is.

voor De Morgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *