Shame on you, Telenet

Op 3 april lanceert Telenet zijn nieuwe Yelo-interface voor digitale televisie. Wie een trage, oude HD Digicorder huurt en de overstap wil maken, moet zijn digidoos inruilen voor een nieuwe versie. Daarvoor betaal je wel een “eenmalige omruilkost” van 39 euro.

Gelukkig gaat het volgens een persbericht om minder dan de helft van alle digitale tv-klanten. Nou… als je in december 2012 meer dan 1,5 miljoen van die klanten had, zijn er dat dus niet bepaald weinig.

Je gaat dus nog eens 39 euro vragen aan je trouwste klanten, die als eersten intekenden op digitale tv en daardoor nu al minstens een jaar opgezadeld zitten met een trage digidoos die te veel verbruikt en slecht werkt. Terwijl je van elk van die mensen al zeker 145 euro (12 x € 8 huur + € 49 activatiekost) hebt gekregen.

In mijn gedachtenstroom hebben die huurders gewoon recht op een product dat goed werkt. Iets dat ze nu niet hebben omdat Telenet te gierig was om twee jaar geleden al te investeren in snelle, energiezuinige boxen.

que pasa

Binnen ons gezin huren we nu twee HD digicorders (een snelle en een trage). Om die tweede erbij te nemen hebben we destijds zelfs nog eens 49 euro “activatiekost” moeten dokken. Jaartje digitaal tv-kijken kost ons dus 196,80 euro (2 keer 12 x € 8,20 “geïndexeerde” huur). We doen er maandelijks nog eens € 21,55 bij voor Prime. Dat is samengeteld 454,60 euro voor een jaar tv-kijken, uiteraard exclusief auteursrechten, abonnements- en activatiekosten. Door het maken van die pijnlijke optelsom kan ik alleen maar besluiten dat we allesbehalve slechte Telenetklanten zijn.

Maar genoeg is genoeg. Wanneer komen ze in Mechelen met een volgend model waar je wéér 39/49 euro “omruilkost” voor moet neertellen? Is dit dan echt de manier waarop Telenet zijn trouwe klanten – waar je het meeste aan verdient – bedankt?

Shame on you.

Ik vraag mij echt af hoelang het nog zal duren vooraleer Telenet door het grote publiek in plaats van het sympathieke Vlaamse telecombedrijf zal aanzien worden als een geldvretende Amerikaanse cashcow. Niet in het minst nu vrolijke Nederbelg Duco Sickinghe plaats moet ruimen voor een gladde Australiër.

Liberty Global dankt alvast zijn trouwste klanten voor hun gulle bedrage van 39 euro. En anders blijf je toch gewoon met die trage, energievretende digidoos zitten? Die 8,20 euro komt maandelijks toch maar mooi op hun rekening.

Update: in een reactie op Twitter belooft Telenet in de loop van volgende week een “uitgebreid antwoord” te geven op deze blogpost.

13 gedachten over “Shame on you, Telenet”

  1. Wist niet eens dat er ook ‘snelle’ HD digicorders zijn, heb de interface op die dingen altijd al enorm traag en laggy gevonden.
    ’t is helaas een beetje eigen aan Telenet dat ze zelden iets doen voor trouwe klanten, elk voordeel is altijd voor nieuwe. (ben zelf al Telenet klant sinds 2000 dus het het al meerdere malen zien gebeuren).

  2. Je kan eventueel altijd contract opzeggen en nieuwe klant worden op naam van je partner. Dat moet toch werken? Als je even wacht op een promo waarbij je geen activatie betaald dan is dat eventueel wel interessant.

  3. inderdaad, jaren geleden, mijn contract opgezegd en mijn vrouw eentje laten aanvragen, was goedkoopste oplossing bij een verhuis. de nieuwe yelo app is ook niet denderend, alle opgenomen zaken die ik wil bekijken vanaf mijn digicorder geeft een boodschap van niet genoeg rechten en het advies om rechtstreeks te kijken vanaf digicorder. wat is dan het nut van die upgrade.

  4. De onlogische Telenet-logica:
    “Huur je nog een andere HD Digicorder?
    Dan kun je die vanaf 4 maart omruilen voor een eenmalige bijdrage van €39

    Huur je een SD Digibox, SD Digicorder of een HD Digibox?
    Dan kun je die gratis omruilen”

  5. Ben al een paar jaar geleden geen klant meer, er bestaan betere alternatieven in Vlaanderen imho. Hun modem ligt hier trouwens nog stof te verzamelen, die 2000bef waarborg ben ik ook kwijt en ja, de installatie kostte toen ook nog 10.000bef

  6. Ik ben doorgaans best wel tevreden van het aangeboden produkt, zowel telefoon, internet als televisie. Enkel de administratie heb ik al meermaals mee in de knoop gelegen.

    Voor de rest stoor ik me ook wel aan die geldklopperij. Heb zopas een tweede HD Digicorderngehaald, een nieuw model. En door die te gebruiken merk ik pas hoe aftands het vorig model is…en ja, wil ik die wisselen kost het €39. Heb eens contact genomen met de klantendienst en ze kunnen er niks aan doen. Elke maand de website checken en zien of er geen promotie loopt daarrond, dat is het advies dat ik kreeg…

    1. Als je huidige HD Digicorder stuk gaat – om welke reden dan ook – krijg je gewoon weer hetzelfde, oude type van model naar huis. Wil je een nieuwer model ter vervanging, dan betaal je ook de omruil-/activatiekost. Of zo ging het toch toen de onze eens kapotging.

  7. Je bent toch niet wettelijk verplicht om klant te zijn bij cashcow Telenet? Je kan nog jaren roepen in de woestijn, zolang je klant blijft en je elk jaar zelfs upgrade naar een duurder pakket zal een hypercommercieel bedrijf als Telenet NIETS aan hun beleid veranderen.

    Ik heb vorige zomer een schotelantenne geïnstalleerd om Telenet definitief de bons te geven. Ik heb nu een http://vuplus.com/-ontvanger met http://openpli.org/-software waarmee ik alle vrijheid heb om al m’n favoriete tv-programma’s live of uitgesteld te bekijken op eender welk scherm in m’n huis.

  8. Ben het helemaal eens met de stelling van Sam hierboven. Wij betalen al jaren braaf telkens ons abonnement, en nu is na 4 jaar onze digicorder stuk gegaan en zouden we 39 euro moeten bijbetalen als we de nieuwe versie willen. Nieuwe klanten krijgen standaard deze nieuwe digicorder (lees: meer waar voor hun geld) maar trouwe klanten moeten nog eens extra dokken. En wat met de personen uit Limburg die vroeger een Indi recorder hadden (want nog geen telenet beschikbaar) en uiteindelijk toch hebben moeten overschakelen naar Telenet na de overname? Zij zijn ook al langer klant, maar nog niet langer dan 5j bij Telenet en moeten dus ook 39 euro betalen indien ze een nieuwe willen.
    Ik ken trouwens mensen uit mijn omgeving die in het verleden wel al een nieuwere versie hebben gekregen omdat de oude op dat moment niet in voorraad was….
    Het is trouwens mogelijk om een bijkomende digicorder te bestellen, dan krijg je wel een nieuw model en de dag erna je oude digicorder te gaan annuleren. Maar meoten we echt dat soort constructies gaan verzinnen om gewoon een gelijke behandeling te krijgen….

  9. Sinds 24 januari 2009 heb ik een HD digicorder huurabonnement bij Telenet afgesloten. Nu begon deze HD digicorder slecht te werken en omdat ze volgende promotie op hun website zetten:
    Huur je een Digibox of Digicorder en wil je die omruilen voor de meest recente HD Digicorder?
    Speciale aanbieding: huur jij al 5 jaar of langer een HD Digicorder?
    Nog tot 31 oktober 2013 kun je hem gratis (i.p.v. voor €25)
    Het omruilen is gratis. Een HD Digicorder huur je voor 8,20 euro per maand.
    Daarom ben ik deze dus gaan omruilen. Om van deze promotie te genieten, heb ik contact opgenomen met hun klantendienst. Deze wisten me NIET te vertellen hoe lang ik mijn HD digicorder huurabonnement al heb, maar wisten me wel te zeggen dat ik GEEN aanspraak kon maken op bovenstaande promotie, daar ik het abonnement nog geen volledige 5 jaar huur. Ook niet als ik hen vertelde dat Telenet de HD televisielijn had aangekocht op 18 oktober 2008 en men in de regio 2018 toen nog geen HD televisie kon aanbieden.
    Aangezien de promotie maar loopt tot 31 oktober 2013, kan ik er dus geen aanspraak op maken.
    Hopelijk wordt er met dergelijke klacht iets gedaan?
    Met vriendelijke groeten,
    Katrien

  10. Ik heb mijn vader meegenomen naar het dichtbijzijnde telenet center om een nieuwe digicorder te gaan halen. Ik had ooit telenet binnengebracht tijdens mijn studies (zo’n 10 à 12 jaar geleden) dus ik ging er wel van uit dat een gratis omruiling geen probleem zou zijn.

    Helaas kwam ik bedrogen uit, want het is niet het klant van telenet zijn die de deuren opent, maar klant van digitale televisie. Ik ben er van overtuigd dat dit aantal mensen gewoon verwaarloosbaar was. Het kwam er zelf op neer dat mijn vader 4 jaar en 9 maand digitale televisie had van Telenet met het verstrijken van de einddatum van de actie. Drie maand digitale televisie te kort om er gebruikt van te maken.. schandalig!

    Ik begrijp wel day de mensen in de telenet centers kunnen er niet aan doen, maar iemand die reeds 10 jaar andere producten afneemt van dit bedrijf zou mijn insziens toch ook recht moeten hebben op een verbeterd product.

    Naast mijn vader ben ik nu zelf ook al 9 jaar klant bij Telenet – ik blijf wel tevreden van hun producten & diensten – maar de dienstVERLENING, KLANTVRIENDELIJKHEID en snelle PROBLEM SOLVING kan nog altijd stukken beter.

    En dan mogen ze nog op Twitter, facebook en andere kanalen zitten … ze lossen NOOIT de basis van het probleem op, enkel op korte termijn denken!

    1. Ja, na het lezen van bovenstaande berichten ook eens gekeken op de website. En inderdaad…indien je reeds 5jaar over een HD-digicorder beschikt kan je ‘m gratis omwisselen. Gebeld naar Telenet klantendienst om te zien of ik aanspraak maak, gezien ik al ruim over de 10 jaar klant ben, en al veel meer dan 5 jaar digitale tv afneem bij hen.
      Maar helaas…mijn oude, niet-HD digicorder werd pas in 2009 omgewisseld voor de nieuwe, het AD-2000 model. En het is enkel voor dat model dat de aanbieding geldt. Ik zou graag eens horen hoeveel klanten er zijn die aan de voorwaarden voldoen, en dan nog weten dat de promotie er is, gezien die enkel in kleine lettertjes op de website staat als je erachter zoekt. Triestig. Buiten het horen van een ‘njet’ voor de gratis omwisseling, hou ik aan dat telefoontje enkel nog een stevige – mislukte – poging over om mij enkele GSM-abonnementen aan te smeren. Waar ik uiteraard niet om gevraagd had.

      Positief punt : omruilprijs is gezakt van €39 naar €25. Nog even wachten zeker… Alhoewel het nieuwe model wel degelijk sneller en energievriendelijker is dan het oude, we hebben ze ook allebei in gebruik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *