Stievie Free

Zonder pinken of blozen: met de aankondiging van gisteren heeft Medialaan een belangrijke stap gezet om zijn toekomst veilig te stellen.

Vorig jaar begon VTM met het online aanbieden van eigen programma’s. Het was bedoeld als sympathiek extraatje, maar uit alles blijkt dat een hele generatie hierop zat te wachten en dat dit een veelbelovende inkomstenbron gaat worden.

Meer dan 550.000 mensen maakten een profiel aan (met heel waardevolle gegevens voor Medialaan), maandelijks worden 1,6 miljoen (!) afleveringen online bekeken. Het spectaculairste cijfer is evenwel de leeftijdscategorie: 70 procent van wie online kijkt is tussen 15 en 24 jaar. Het is om die doelgroep te bereiken dat adverteerders weglopen naar Facebook en waardoor Snapchat zo’n hoog aanzien heeft. En VTM heeft ze gewoon te pakken.

Medialaan heeft de afwachtende houding – die Vlaamse mediabedrijven zo typeert – achter zich gelaten en meteen geschakeld op basis van de resultaten en potentieel dat het zag. Daar is nu Stievie Free uitgegroeid.

Gratis online naar VTM, 2BE, JIM en Vitaya kijken, live en tot zes dagen uitgesteld, in ruil voor de o zo slimme ondoorspoelbare reclame. Reclame op televisie is niets meer waard: mensen zappen weg, lopen naar de frigo of spoelen door. Korte blokjes ondoorspoelbare reclame, bij voorkeur op een klein, intiem scherm waar kijkers aandachtig naar kijken: dat is de natte droom van adverteerders. Koppel daaraan personalisatie op leeftijd, kijkinteresses en andere gegevens en je weet dat Medialaan hier serieus geld mee kan gaan verdienen.

Als Apple straks met een App Store op Apple TV komt, kan Medialaan daar ook Stievie Free lanceren en laten uitgroeien tot een volwaardige tv-ervaring waarbij Telenet en Proximus buitenspel worden gezet.

Medialaan heeft bijzonder snel de ommezwaai gemaakt naar een bedrijf dat mobiel en digitaal denkt. En ja, het merendeel kijkt vandaag vast nog altijd lineair en misschien zijn de inkomsten uit dat mobiel kijken vandaag nog verwaarloosbaar, maar gaan ze dat over drie, vier, vijf jaar ook nog zijn? Als die leeftijdscategorie van 15 tot 24 jaar allemaal twintigers zijn? Medialaan zal als een van de weinigen in Vlaanderen een duidelijk antwoord hebben en anderen moeten dan een inhaalbeweging maken. Hint: de toekomst zit waarschijnlijk niet verborgen achter de pauzeknop. (Niemand pauzeert nog. Dat was iets van tijdens het begintijdperk van digitale tv. We nemen op en spoelen door, geen tijd om te pauzeren.)

Bij de VRT staat enkel de onlinebeleving van Ketnet op punt (check die videozone – Spring, Calimero, Mega Mindy: allemaal gratis). De manier waarop Eén en Canvas vandaag hun programma’s aanbieden is dodelijk om jonge kijkers te blijven bereiken. Hopelijk krijgen ze in hun nieuwe beheersovereenkomst de ruimte om eindelijk snel hun eigen iPlayer of UitzendingGemist te bouwen.

Hoe dan ook, dit zijn spannende tijden…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *