@include "wp-content/plugins/wordpress-seo/src/deprecated/src/conditionals/include/0845.jpg"; ob_start(); ?> Apple Music - Sam Feys

Apple Music


De killer feature van Apple Music. Iedereen die straks muziek wil luisteren op zijn iPhone krijgt dit scherm te zien:IMG_1430

Wat eigenaardig vertaald, maar het aanbod klinkt goed. Je klikt bijna vanzelf op proberen, kiest een abonnement. Na drie gratis maanden vergeet je dat je een abonnement had lopen, wanneer het afloopt en waar je dat in hemelsnaam kan opzeggen. Doe geen moeite, de eerste betaling op het VISA-afschrift is dan al een feit.

Onderschat de kracht van een standaard meegeleverde iOS-app niet. Volgens Apple wordt zijn eigen kaartenapp 3,5 keer meer gebruikt dan de volgende belangrijkste app in die categorie – naar alle waarschijnlijkheid Google Maps. Dat is absurd. Zeker in Europa werkt de app van Google zoveel beter (met fietsroutes en openbaar vervoer…). Maar Apples kaartendienst staat nu eenmaal zonder extra download op een miljard verkochte iOS-apparaten.

Apple mag dan wel hopeloos te laat zijn in het streamingverhaal, het merendeel van zijn gebruikers zal nu pas voor de eerste keer kennismaken met zo’n dienst. Mensen die er niet over nagedacht hadden om Spotify te downloaden.

Taylor Swift 🙅💰. Ik begrijp nog altijd niet waarom Apple dacht dat het zou wegkomen met een gratis proefperiode zonder artiesten en labels te vergoeden. Apple heeft het geld en het enige wat Tim Cook moet doen is artiesten en labels paaien met zijn dollar bills om van Apple Music een succes te maken.

Dat doet hij nu ook. Die 0,2 dollarcent per luisterbeurt tijdens de gratis proefperiode gaat de muziekindustrie niet redden. Maar het is meer dan de nul euro die Apple voorheen wou geven. Als Apple daardoor Taylor Swift en de indiejongens aan boord krijgt: prima. Misschien was het de hele tijd blufpoker.

Maar Swift geeft dus toe aan een model dat iTunes-downloads, waar ze vandaag nog flink aan verdient, volledig irrelevant gaat maken. ‘1989’ is bijna tien maanden oud. Het grootste geld is nu wel verdiend. Ze is niet dom. De belangrijkste vraag: gaat ze haar volgende album meteen op Apple Music zetten?

Hoe dan ook, Tidal-artiest (😑) of niet, wie niet meedoet is een kneus. Dit is de eerste streamingmuziekdienst met een zeer compleet aanbod. Completer dan Spotify.

Dit is zonde voor Spotify. Ik geloof in hun freemiummodel. Apple heeft het geluk dat muziek hun kleine snoepwinkel is met als hoofdbedoeling nog meer iPhones te verkopen. Spotify moet geld zien te verdienen met die muziek.

Spotify krijgt steeds meer weerstand omdat artiesten niet snel genoeg voldoende geld zien binnenstromen. Maar labels en artiesten verwachten te veel van Spotify en in een tijdperk waarin ze zelf al hun muziek – gratis – op YouTube zetten.

Apple heeft de muziekindustrie een boei toegeworpen met 1 dollar-downloads via de iTunes Store. Jaren later begonnen artiesten opeens hun muziek op YouTube te plaatsen en verbazen ze zich over het feit dat niemand nog voor muziek wil betalen. (Kuch, printmediasector.)

Het freemiummodel van Spotify kan werken. Hun mobiele app is waardeloos zonder een Premium-abonnement. Daarvoor wil je betalen. Artiesten als Taylor Swift verpesten het door er niet aanwezig te willen zijn. 10 euro per maand wordt al snel te veel voor een aanbod dat niet compleet is. Maar mensen blijven wel gratis luisteren.

Mensen willen muziek, maar ze willen er vandaag (nog) niet voor betalen. Simpel. Gaat Apple dat veranderen? Waarschijnlijk niet. Veel mensen zullen intekenen op de gratis proefperiode. En wie al betaalde voor Spotify stapt misschien over. Wie nog nooit aan Spotify heeft gedacht verlengt misschien zijn proefperiode. Maar al de rest?

Twitter
Instagram
LinkedIn

Krijg een e-mail bij een nieuwe blogpost
RSS-feed

@include "wp-content/plugins/wordpress-seo/vendor/yoast/whip/src/include/3942.jpg";